Η συγκεκριμένη απάτη πραγματοποιείται μέσω τηλεφωνικών κλήσεων, όπου πελάτες τραπεζών ή χρηματοπιστωτικών οργανισμών δέχονται τηλεφωνήματα που φαίνεται να προέρχονται από την τράπεζά τους. Η αναγνώριση κλήσης εμφανίζει τον αριθμό τηλεφώνου της τράπεζας, όμως η κλήση προέρχεται από κακόβουλους τρίτους. Εκμεταλλευόμενοι τεχνολογικές δυνατότητες (χωρίς να έχουν παραβιάσει τα συστήματα της τράπεζας), οι επιτήδειοι υποδύονται τραπεζικά στελέχη και προσπαθούν να υποκλέψουν ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία, όπως username, password, αριθμούς καρτών, PIN, OTPs, κ.λπ., με στόχο την απόσπαση χρημάτων από τους λογαριασμούς των θυμάτων.
Συχνά, για να γίνουν πιο πιστευτοί, οι κακόβουλοι τρίτοι πραγματοποιούν δεύτερο τηλεφώνημα αμέσως μετά από μία αποτυχημένη προσπάθεια εξαπάτησης. Σε αυτό το τηλεφώνημα ισχυρίζονται ότι καλούν από την τράπεζα για να προστατεύσουν τον πελάτη από την προηγούμενη προσπάθεια απάτης.
Συμβουλές προστασίας:
- Προσοχή στα ευαίσθητα δεδομένα
Μην αποκαλύπτετε ποτέ ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία (όπως username, password, PIN, αριθμούς καρτών, OTPs, κ.λπ.) ακόμη και αν η κλήση φαίνεται να προέρχεται από την τράπεζά σας. - Γνήσια επικοινωνία από την Τράπεζα
Θυμηθείτε ότι η τράπεζα δεν θα σας ζητήσει ποτέ τέτοια στοιχεία, ακόμη και κατά τη διάρκεια επιβεβαίωσης συναλλαγών. - Άμεση διακοπή κλήσης
Αν νιώσετε ότι προσπαθούν να σας εξαπατήσουν, τερματίστε την κλήση και επικοινωνήστε εσείς με την τράπεζα μέσω του επίσημου αριθμού εξυπηρέτησης. - Μην ακολουθείτε εντολές για πληκτρολόγηση κωδικών
Μην πληκτρολογείτε κωδικούς που σας υποδεικνύουν κατά τη διάρκεια τηλεφωνικών κλήσεων. - Επαλήθευση μηνυμάτων OTP
Να διαβάζετε πολύ προσεκτικά ολόκληρα τα μηνύματα που σας στέλνει η τράπεζα με SMS OTP ή Viber OTP και να μην περιορίζεστε στην αναζήτηση και άμεση πληκτρολόγηση του εξαψήφιου κωδικού μίας χρήσης.
Σημεία που πρέπει να προσέχετε:
- Πίεση χρόνου
Αν ο καλών δεν σας αφήνει χρόνο να σκεφτείτε, ζητήστε πληροφορίες ή επικοινωνήστε με την τράπεζά σας. - Aίτημα για ευαίσθητα δεδομένα
Ζητούν PIN, κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (username & password) ή στοιχεία κάρτας. - Αποστολή ψευδών SMS
Λαμβάνετε SMS από την τράπεζα και ο καλών ισχυρίζεται ότι απαιτείται ο κωδικός για την ακύρωση της απατηλής συναλλαγής. Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται κανένας κωδικός μίας χρήσης για να ακυρώσει η τράπεζα τυχόν απατηλή συναλλαγή εις βάρος σας. - Μεταφορά χρημάτων
Σας ζητούν να μεταφέρετε χρήματα σε «ασφαλή» λογαριασμό ή να εκτελέσετε «δοκιμαστική»/ «εικονική» συναλλαγή. - Ανάληψη από ΑΤΜ
Σας καθοδηγούν να κάνετε ανάληψη ή μεταφορά χρημάτων μέσω ATM. - Συλλογή κάρτας ή PIN
Σας ενημερώνουν ότι είστε θύμα απάτης και ότι θα στείλουν κάποιο courier στο σπίτι σας για να τους δώσετε την κάρτα σας και το PIN σας ή χρήματα που σας έπεισαν να αναλάβετε από ΑΤΜ για να τα προστατεύσουν. - Απενεργοποίηση κινητού
Σας ζητούν πληροφορίες για τη συσκευή του κινητού σας ή σας προτρέπουν να το απενεργοποιήσετε.